Уроки основ здоров'я
Суть поняття «життєві навички» та актуальність їх формування у дітей в умовах сучасного життя
«Навчатись через те, що: бачиш, чуєш, смакуєш,
відчуваєш нюхом, робиш, доторкаєшся, уявляєш,
відчуваєш інтуїтивно, сприймаєш»
Джаннетт Вос
Екологічні наслідки Чорнобильської катастрофи, стрімке поширення епідемії туберкульозу і ВІЛ/СНІДу, збільшення масштабів вживання тютюну, алкоголю і наркотиків, стреси, неправильне харчування - ось далеко неповний перелік причин погіршення здоров'я молоді. Тому до пріоритетів сучасної освіти належить навчання здоровому способу життя.
Істотну роль у реформуванні освіти відповідно до вимог сучасного світу відіграє предмет «Основи здоров'я». Його головна мета полягає не в навчанні дітей певним законам і правилам, не накопичення в учнів певного об'єму інформації, а формування у дітей життєвих навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки, розвитку та життєвого успіху.
Але з перших днів викладання предмету «основи здоров'я» в мене як, мабуть, і в багатьох інших вчителів, виникла нагальна потреба розібратись із поняттям - «життєві навички». Адже не розуміючи досконально про що йде мова, не можливо визначити правильну стратегію і обрати вірну тактику викладання. І тому першими моїми діями на цьому шляху була робота з основними поняттями і термінами курсу. Найнеобхіднішою, зібраною для роботи інформацією я хочу поділитись із вами.
За визначенням ВООЗ «життєві навички - це здатність людини до
пристосування, позитивної поведінки, подолання труднощів повсякденного життя». Тобто, життєві навички - це соціально-психологічні компетенції, які допомагають людині вести здоровий і продуктивний спосіб життя, відповідно сприймати себе і навколишніх, будувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення , розв'язувати проблеми і керувати стресами.
Сформовані і розвинені сьогодні у дитини життєві навички, в недалекому майбутньому сприятимуть підвищенню навчальних досягнень учнів, покращать пристосувальні можливості людини в суспільстві, допоможуть ефективно вирішувати проблеми повсякденного життя, відповідно реагувати на соціальні виклики, а також підтримуватимуть високий рівень емоційного благополуччя, підвищать конкурентноздатність сучасної молодої людини на ринку праці.
Сьогодні доцільно переходити до новітніх педагогічних методик та здоров'язберігаючих технологій, які відповідають вимогам часу. Найефективнішою з них є освіта на основі набуття життєвих навичок - ООЖН.
Сучасний світ вимагає від людини цілком інших навичок і особистих якостей, ніж двадцять років тому. Тепер важливо бути відкритим до змін, готовим учитися впродовж всього життя, приймати нестандартні рішення, ефективно взаємодіяти з іншими людьми і розбудовувати стосунки. Усе це - не лише ознаки гармонійно розвиненої особистості, а й запорука здоров'я, професійного і життєвого успіху.
Я працюю вчителем основ здоров'я уже шостий рік, і прагну, докладаючи всіх можливих, а іноді, здавалося б, і неможливих, зусиль, щоб навчити дітей важливим життєвим навичкам:
• Психосоціальним навичкам;
• Навичкам забезпечення життя;
• Навичкам навчання;
• Технічним або практичним навичкам здорового способу життя.
У нашій школі ця освіта запроваджується через предмети «Основи здоров'я», дитячу організацію «Здоров'ятко» .
Адміністрація Маковищанського НВО «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок» при підтримці відділу освіти районної державної адміністрації та з фінансовою допомогою спонсорів і меценатів від освіти сприяла створенню і обладнанню в школі тренінгового кабінету для проведення занять з основ здоров'я. Тепер моїм учням є де працювати, сидячи в колі і маючи рівні можливості і права для засвоєння знань та розвитку життєвих навичок.
На перших тренінгах мені було дуже складно, тому що дітям було незвично працювати, сидячи в колі, а не за партами. Вони дивувались тому, що під час заняття, для виконання завдань, я їм дозволяла спілкуватись, вставати, ходити по класу, сміятись. У мене ж, як у тренера-початківця, виникало відчуття постійної нехватки часу.
Розв'язати цю проблему допомогли правила, які діти самі склали і прийняли на першому занятті. Поступово до них прийшло розуміння того, що така форма роботи дає змогу практично відпрацювати навички, які допоможуть їм у житті.
У шостому класі таких труднощів уже не виникало. А в сьомому класі учні стали серйознішими, краще організованими, бо звикли працювати швидко і злагоджено. Зникло відчуття нестачі часу, все заплановане стало повністю виконуватися.
У неформальній атмосфері дітям набагато легше висловлювати свої думки, обговорювати свої проблеми. Дітям дуже подобається, що є можливість працювати в команді, захищати проекти, малювати, створювати щось власноруч.
Для розвитку навичок спілкування я використовую рольові ігри. Для цього в кабінеті основ здоров'я вже є «міні-костюмерна» і «міні-ательє», колекції яких постійно поповнюються завдяки цікавим ідеям учнів. Зібрано інвентар для інтерактивних ігор, виконання творчих проектів та руханок.
Працюючи в групах, діти здружилися, у кожного відкрилися унікальні, притаманні тільки йому якості. Сором'язливі діти позбавилися комплексів, навчилися висловлювати свої думки.
Можливості свого тренінгового кабінету широко використовую для проведення відео занять, виставок індивідуальної і колективної творчості учасників тренінгів, що стало додатковим джерелом інформації для учнів всієї школи.
На своїх уроках постійно використовую ефективні методи групової роботи та роботи в парах. Це дало вже певні результати у розвитку особистостей учнів, вони стали більш розкутими, комунікативними, доброзичливими і толерантними.
Сенс роботи вчителя тут у тому, щоб не домінувати, а лише спрямовувати і регулювати діяльність учнів. Практичне застосування цього підходу означає: « Учителю цікаво вчити, а учневі - вчитись!»