Тренінги

Що таке тренінг

       Тренінг – це особлива форма навчання, під час якої людина максимально оволодіває новими знаннями, отримує нові навички, переглядає власні цінності та пріоритети, коригує, удосконалює та розвиває певні якості та властивості своєї особистості, обирає для себе такі форми та методи поведінки, які відповідають саме її ситуації та індивідуальності. Серед інших форм навчання саме тренінг дає можливість на 90% засвоїти отриману інформацію.

      Ще Конфуцій казав: Послухайте - і ви забудете, подивіться - і ви запам’ятаєте, зробіть - і ви зрозумієте. На тренінгу учасникам випадає саме така нагода – практично оволодіти певними навичками або моделями поведінки. Саме слово «тренінг» походить від англійського «tо trаіn», що означає «навчати,тренувати, дресирувати».

      Тренінг – це одночасно:

  • практичний та ефективний метод опанування новими знаннями;
  • спосіб пізнання себе та інших;
  • неформальне, невимушене, конструктивне спілкування;
  • спосіб формування бажаних, більш ефективних умінь і навичок а також більш успішних моделей поведінки;
  • форма розширення власного набутого досвіду, спосіб вийти „за межі” власного звичного сприйняття явищ;
  • спеціальна технологія, яка допомагає краще зрозуміти та усвідомити власний світ, зробити своє життя успішним;
  • керівництво власними бажаннями та діями.

      Тренінг, на думку фахівців, подібний до самого життя в мініатюрі. Часто вживається вислів : „тренінг – це гра в життя, під час якої вирішуються реальні життєві проблеми”. Описати тренінг словами людини, яка не відчула його на власному досвіді, так само складно, як висловити внутрішні переживання, як підібрати прості, ясні, зрозумілі слова та формулювання. Лише той, хто пройшов через тренінг сам, може пересвідчитися та упевнитися в тому, що світ групової динаміки – тобто спілкування, очікування і дружні стосунки між учасниками навчальної взаємодії є дуже захоплюючим. Навчання, під час тренінгу, має дарувати учасникам радість і нових друзів, можливість унікального спілкування, сприяти формуванню навичок співпраці, відкривати нові перспективи. 

       Під час тренінгу необхідно створити неформальне, невимушене спілку­вання учасників тренінгу, яке відкриває перед групою безліч варіантів розв’язання проблеми, сприяє розвитку групової динаміки, міжособистісних взаємин і норм у групі, заради якої вона зібралася або була сформована. Як правило, учасни­ки в захваті від тренінгових методів, тому що ці методи роблять про­цес навчання цікавим, не обтяжливим, а після тренінгу так чи інакше виходять на новий рівень взаємин, підтримку стосунків поза тренінговою групою. В наш час не існує молодої успішної людини, яка б ніколи не чула про тренінги. Цей метод навчання набуває все більшої популярності й поширеності. Й не дивно, бо він дійсно найефективніший, а тому й практичний результат від нього значно більший в порівнянні з лекціями та семінарами. 

 

Методичні рекомендації з організації та проведення тренінгу

 

Створення умов для проведення тренінгу.

 Якщо тренінг буде проводитися в аудиторії, необхідно:

1.     Розставити столи колом, або у формі букви «П». Потрібно переставити столи, звільнивши місце у центрі кімнати.

2.     У кімнаті має бути звичайна дошка або спеціальна – фліп-чарт. Необхідно підготувати крейду, скотч, фломастери, клейкі і неклейкі папірці розміром 5х5 см, скріпки, кнопки, серветки і роздаткові матеріали в достатній кількості.

3.     Для того, щоб записати правила роботи групи, очікування учасників та результати виконання групових завдань, необхідно підготувати декілька аркушів паперу формату А1, або А2 та папір формату А4.

4.     Для демонстрації відеоматеріалів, фільмів, або презентації необхідно підготувати обладнання (бажано мультимедійний проектор).

5.      Необхідно чітко розпланувати етапи проведення тренінгу і скласти план за наступною формою:

 

Таблиця орієнтовного розподілу часу на тренінгу

Вид діяльності

Завдання

Орієнтовний час проведення

 

Вступна частина

40 хв.

 Вступ

Поінформування учасників про мету, завдання та кінцевий результат тренінгу

10 хв.

Вправи на проведення вітання, знайомства

Створити невимушену, дружню, привітну атмосферу в групі з відчуттям взаємної симпатії

10 хв.

Прийняття

правил роботи

Прийняти правила для комфортної та продуктивної  роботи учасників тренінгу

10 хв.

Вправа на визначення очікувань і побоювань групи

Допомогти учасникам визначитися з власними очікуваннями й побоюваннями від тренінгу та абстрагуватися від поточних проблем, що не стосуються теми зустрічі

10 хв.

 

Основна частина

2 год.

Вправа на оцінювання рівня інформованості учасників тренінгу

З’ясувати рівень знань учасників тренінгу стосовно проблем, що розглядатимуться на тренінгу

20 хв.

Вправа на актуалізацію проблеми тренінгу

Пробудити в учасників тренінгу інтерес до проблематики, сформувати у  них мотивацію до зміни поведінки, зробити проблематику тренінгу актуальною для кожного з учасників

40 хв.

Вправи на надання інформації та практичних навичок і вмінь

Допомогти учасникам тренінгу сприйняти і усвідомити нову інформацію та закріпити і поглибити знання, отримані впродовж вступу тренінгу та актуалізації його проблематики

60 хв.

 

Заключна частина

20 хв.

Вправи на проведення заключної частини

Узагальнити всі розглянуті впродовж тренінгу теми для логічного підведення підсумку. Створити умови позитивного виходу з тренінгу.

20 хв.

 

 

Психологічний тренінг розвитку позитивного мислення

«ЯК СТАТИ ЩАСЛИВИМ?»

Мета:

·        розкрити суть поняття «щаслива людина»;

·         розглянути складові людського щастя;

·        з’ясувати причини, які не дають  людині бути щасливою і дослідити можливі  шляхи  їх подолання;

·        сприяти формуванню відповідальності за власне життя, вчити не боятись труднощів і невдач;

·        сприяти розвитку духовно багатої людини, творчої особистості, активного громадянина;

·        формувати навички позитивного мислення;

Навчальні завдання:

Наприкінці заняття учні мають:

·        дати своє визначення щастя;

·        назвати 3 ознаки щасливої людини;

·        визначити одну причину, що не дають  людині бути  щасливою;

·        дати мінімум три поради, як стати щасливим;

 

Структура тренінгу

Вид діяльності

Завдання

Орієнтовний час проведення

Вступна частина

 

6 хв.

 Вступ

Вправи на проведення вітання, знайомства

Поінформування учасників про мету, завдання та кінцевий результат тренінгу

1 хв.

Створити невимушену, дружню, привітну атмосферу в групі з відчуттям взаємної симпатії

2хв.

Повторення

правил роботи

Повторити правила для комфортної та продуктивної  роботи учасників тренінгу

1 хв.

Мотивація

Вправи для зацікавлення учнів темою, активізації їх пізнавальної активності

2 хв.

Основна частина

 

33  хв.

Вправа на оцінювання рівня інформованості учасників тренінгу

З’ясувати рівень знань учасників тренінгу стосовно проблем, що розглядатимуться на тренінгу

6 хв.

Вправи з надання інформації, демонстрації навичок та вмінь

Допомогти учасникам тренінгу сприйняти і усвідомити нову інформацію та закріпити і поглибити знання, отримані впродовж вступу тренінгу та актуалізації його проблематики

6 хв.

Вправа на актуалізацію проблеми тренінгу

Пробудити в учасників тренінгу інтерес до проблематики, сформувати у  них мотивацію до зміни поведінки, зробити проблематику тренінгу актуальною для кожного з учасників

6 хв.

Вправи  на застосування практичних навичок і вмінь

Групова робота із застосуванням здобутих знань, умінь і навичок

13 хв.

Заключна частина

 

6 хв.

Вправи на проведення заключної частини

Узагальнити  розглянуті впродовж тренінгу теми для логічного підведення підсумку.

3 хв.

Створити умови позитивного виходу з тренінгу.

 

3 хв.

 

Що підготувати заздалегідь:

1.     Оголошення підготовлені та на що їх кріпити.

2.     Фліпчарт

3.     Тема, мета, навчальні завдання – роздруковані для стенда

4.     Плакат «Асоціації» - ватман

5.     Ножиці – 6 штук

6.     Клей 4 шт., щіточки для клею

7.     Цитати, заповіді на паперових носіях

8.     Журнали для виготовлення колажів

9.     Папір А3 для презентацій і колажів.

10.                       Маркери, фломастери

11.                       Кольорові  кульки

12.                       Музика Вівальді «Пори року» для активізації навчання

13.                       Ноутбук, для програвання музики

14.                       Стільці  і столи для учасників  і гостей

15.                       Мультимедійний проектор, підключений до комп’ютера  та екран.

16.                       Відео та слайдо фільми до теми уроку.

Психологічний тренінг розвитку позитивного мислення

Приміщення тренінгового кабінету прикрашені надувними різнокольоровими кульками, квітами у вазах. Лунає класична музика Антоніо Вівальді «Пори року». На стінах і стендах розміщені картини позитивного змісту і крилаті вислови,  написані на плакатах: Кожна людина – коваль свого щастя; Народна мудрість; Щастя - як здоров'я: коли його не помічаєш,  значить, воно є! І. С.Тургенєв; Дбаючи про щастя інших, ми знаходимо своє власне. Платон; Бути  щасливим — пізнати себе.  Г.Сковорода; Не той щасливий, хто бажає кращого,  а той, хто задоволений тим, чим володіє. Г.Сковорода;  Я щасливий, бо  люблю все те, що маю. Л. Толстой; Більшість людей щасливі настільки, наскільки вони вирішили бути щасливими. А. Лінкольн;  Щастя - це міцне здоров'я і слабка пам'ять. Е. Хемінгуей; Будь справедливий, і будеш щасливий. Ж.-Ж. Руссо; Зазвичай щастя приходить до щасливого, а нещастя - до нещасного. Франсуа де Ларошфуко; Існує тільки один шлях до щастя –  не турбуватися про речі, які не підвладні нашій волі. Епіктет; Не ганяйся за щастям: воно завжди перебуває в тобі самому. Піфагор; Щасливий той, хто вважає себе щасливим. Г. Філдінг; Хочеш бути щасливим - будь ним!  Козьма Прутков; У душах боягузливих немає місця для щастя. Мігель де Сервантес; Щастя залежить від нашої думки про речі. Еразм Роттердамський.

 

 

ТЕМА: «ЯК СТАТИ ЩАСЛИВИМ?»

Мета:

·        розкрити суть поняття «щаслива людина»;

·         розглянути складові людського щастя;

·        з’ясувати причини, які не дають  людині бути щасливою і дослідити можливі  шляхи  їх подолання;

·        сприяти формуванню відповідальності за власне життя, вчити не боятись труднощів і невдач;

·        сприяти розвитку духовно багатої людини, творчої особистості, активного громадянина;

·        формувати навички позитивного мислення;

Навчальні завдання:

Наприкінці заняття учні мають:

·        дати своє визначення щастя;

·        назвати 3 ознаки щасливої людини;

·        визначити одну причину, що не дають  людині бути  щасливою;

·        дати мінімум три поради, як стати щасливим;

 

ХІД ТРЕНІНГУ

ВСТУПНА ЧАСТИНА

Тренер: Доброго ранку всім! Рада вітати учасників і гостей нашого тренінгу в нашому дружньому колі. Настав час поринути в атмосферу пізнання, задоволення та успіху. Ми починаємо!

     В нашому житті ми часто зустрічаємо оголошення – хтось пропонує щось віддати, купити, продати. Іноді, ми просто читаємо їх, а іноді  беремо собі частинку оголошення, щоб придбати щось вкрай необхідне. І ось сьогодні я пропоную вам  прийняти участь у вправі «Знайомство «Дошка оголошень»».

 

1.     Вправа «Дошка оголошень» (2 хв.)

    Мета: створити атмосферу довіри, позитивного настрою, надати можливість учасникам побачити одне в одному щось нове, цікаве, непередбачуване.

    Підійдіть до нашої дошки оголошень і візьміть собі те, чого вам бракує  в житті, або ж є, але, на ваш погляд, дуже мало, і обґрунтуйте свій вибір.  (Серед оголошень такі пропозиції:  «Щастя», «Здоров’я», «Любов», «Успіх», «Впевненість у собі», «Автомобіль», «Будинок», «Дорогі фірмові речі», «Хоробрість», «Розум», «Гроші»)

Висновок: В результаті цієї вправи ми з’ясували, що  всі ми прагнемо успіху і твердо йдемо до нього, але кожен своїм шляхом. Комусь для цього не вистачає грошей, комусь – кохання, але більшість із вас обрала – щастя.

2.      Оголошення теми, мети і навчальних завдань тренінгу (1 хв.) (ознайомити учнів, використовуючи презентацію чи стенд «Сьогодні на уроці»)

Мета: ознайомити учасників із темою, метою та навчальними завданнями, активізувати пізнавальну активність, сприяти розумінню поставлених задач.

       А що ж таке щастя? І як стати щасливою людиною? Саме цьому і присвячений наш психологічний тренінг. Ми з вами сьогодні з’ясуємо, що ж таке щастя, які  складові людського щастя, що заважає нам стати щасливими і як  наповнити своє життя щастям. Наприкінці заняття ви маєте назвати своє уявлення щастя, проблеми на шляху до нього і необхідні кроки, щоб стати щасливим .

3.     Повторення правил «Правила щасливого життя» (1 хв.)

  Мета: повторити правила роботи на тренінгу, щоб робота була продуктивною і успішною.  

      Які з наших правил роботи на тренінгу, на вашу думку, допоможуть нам стати щасливими в житті?

4.     Вправа "Коло асоціацій зі словом "щастя" (2 хв.)

Мета: мотивація до навчальної діяльності, активізація уваги учасників, створення позитивного настрою.

       Ми повторюємо сьогодні  багато разів слово щастя. А що у кожного з вас асоціюється  з цим словом?  До вашої уваги вправа «Асоціації»

На фліпчарті у вигляді променів записуються всі асоціації учасників зі словом "щастя".

Висновок: Що можна сказати у підсумку: щастя багатогранне, але кожен має своє уявлення про нього.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

5.     Мозковий штурм «Що заважає нам бути щасливими?» (3 хв.)

Мета: Пробудити в учасників тренінгу інтерес до проблематики, зробити проблематику тренінгу актуальною для кожного з учасників

     Ми всі прагнемо щастя, говоримо про нього, мріємо, а навколо все рівно багато нещасливих людей.

     Що ж  заважає людям бути щасливими? Слухаю і записую ваші думки з цього приводу

Смерть близьких, відсутність здоров’я, нестача грошей, безробіття, неповна сім’я, сирітство,  погані успіхи в навчанні, не розділене  кохання, не поважають друзі, батьки гримають без причини, нав’язування чужої думки, сваряться на вас, не довіра, економічна криза тощо

Висновок. Ми залишимо поки що  в стороні ваші думки і повернемось до них у кінці тренінгу.

6.     Евристична бесіда  «Що ж таке щастя?» (6 хв.)

     МетаЗ’ясувати рівень знань учасників тренінгу стосовно проблем, що розглядаються на тренінгу

     Що таке щастя? Впевнена, що кожен з нас хоча б раз у житті задавав собі це питання, намагався визначити для себе поняття щастя. І для кожного щастя – це щось своє, щось, що ти відчуваєш постійно, а нестачу цього відчуваєш особливо різко і боляче.

      Для когось щастя – це успішне навчання, для когось – нові черевички або автомобіль. Ще для когось палке кохання і здоров'я  рідних.

      В книзі „Алхімік” Пауло Коельо є епізод, яким можна проілюструвати моє розуміння щастя: В одній країні правив цар-мудрець і всі з’їжджалися до нього за порадою – як стати щасливим. Один юнак теж приїхав за такою порадою. Проте цар, замість того, щоб відкрити хлопцю рецепт щастя, сказав: „ Набери в ложку соняшникової олії і обійди з цією ложкою всі палати мого замку, не проливши ні краплі”. Коли юнак повернувся, цар спитав: „ Чи сподобались тобі картини в моїй галереї? Чи зацікавили тебе книги в бібліотеці? Які в тебе враження від персидських килимів, грецьких ваз, дивовижних квітів і освіжаючих водоспадів?” Проте юнак не помітив нічого, бо стежив за своєю ложкою олії. Тоді цар наказав йому знову пройти всюди з ложкою олії і розповісти про все, що захопить молодика. Той знову обійшов замок і був вражений витворами мистецтва і дарами природи, проте він розлив олію.

Обговорення притчі.

·        Як ви зрозуміли, про що говориться у притчі?

·        Що таке «замок мудреця» у вашому розумінні?

·        Що таке «ложка олії» у вашому розумінні?

·        То що ж таке щастя?

Висновок: Так ось, для мене щастя – це бачити всю красу навколишнього світу( природи, мистецтва, людської душі) і не забувати про свою „ ложку олії”.

7.     Демонстрація презентації  «Подумай!» (4 хв.)

Мета: розвивати позитивне мислення, сформувати у  них мотивацію до зміни поведінки

Обговорення побаченого.

·        Що найбільше вразило?

·        Що сподобалось?

·        Що запало в душу?

Висновок. Ми дуже частимо терпимо невдачі у гонитві за чимось примарним: вілли, яхти, персональні острови, гроші, слава, влада. Ми хочемо бути щасливими, але розмінюємо щастя на дрібниці.

·        Самотня людина на розкішному острові не може бути щасливою. Бо, як сказав Антуан де Сент Екзюпері – найбільша розкіш у житті – це розкіш людського спілкування.

·        Народна приказка говорить «Грошима  не купити любов»

·        А щастя мати батьків чи дітей взагалі не має ціни. Бо  як сказала мама малюку у м/ф «Малюк і Карлсон»  «Ні за які скарби світу ми не погодились би тебе віддати. Навіть за сто тисяч мільйонів!»

Тому що щастя, як  успіх, як совість, як Бог -  живе в кожному з нас. Просто треба дозволити собі бути щасливим. Просто – захотіти і  бути щасливим. Не стати колись, завтра, в наступному році, в майбутньому – а просто зараз, прямо тут. Скажіть собі «Я щасливий!» Радійте кожному дню, кожній хвилині спілкування з рідними та коханими, кожній можливості чомусь навчатись, чогось досягнути. Відомий актор і цирковий клоун Юрій Нікулін сказав «Як би кожен із нас зробив лише одну людину у світі щасливою, то щасливим був би увесь світ». Девіз нашого уроку «Щастя приходить до щасливих людей!» Тож, будьте щасливими вже сьогодні, прямо зараз!

8.     Робота в групах «Моє уявлення про щастя» (колажі або плакати) (10 хв.)

Мета: закріпити отримані знання, надати можливість учням усвідомити основні ідеї заняття і висвітлити їх під час практичної групової роботи

·      Об’єднання учасників у дві групи «Усмішка» і «Смайлик».

·     Групи обговорюють тему «Моє уявлення про щастя» і готують звіти у    

     вигляді колажів, плакатів тощо;

·     Презентації робіт груп і їх обговорення;

      Тренер:   Як бачимо, щастя це не щось недосяжне, а просто справжнє, насичене,  здорове,  гармонійне  і благополучне життя.

9.     Демонстрація практичних порад у відеофільмі «Як стати щасливим за 180 секунд» (4 хв.)

Тренер: Зараз ми з вами переглянемо відеофільм «Як стати щасливим за 180 секунд». Це думки і побажання щасливих людей України, які намагались поділитись з усіма: що треба кожному робити щодня, щоб  стати щасливим.

Обговорення. Одним реченням – яка з порад вам найближча і ви будете її виконувати?

 

10.    Рефлексія (6 хв.)

 Мета   фільму

      А щоб ви не забули наш сьогоднішній тренінг і почуті поради змогли втілювати у життя, кожному з вас я дарую особистий «Щоденник щастя». Щодня записуйте в нього всі ваші, навіть найменші,  успіхи і досягнення, хваліть себе за гарні вчинки і не забувайте частіше його перечитувати, щоб пишатись собою, радіти за свої успіхи і ставати щодня щасливішими!

(Вручення «Щоденників щастя»)

      Зверніть свою увагу! Роздивіться та прочитайте на плакатах,  розміщених в кабінеті,   розмаїті думки різних відомих та успішних людей світу про  щастя.  Прошу вас озвучити ту думку, яка  найбільше припала до душі. (Учні зачитують вподобані думки).

      А тепер зробіть на форзаці перший запис у ваших щоденниках щастя, записавши туди думку, яка вам найбільше припала до смаку і відповідає вашому уявленню про щастя. Не забудьте вказати автора думки. Це буде  епіграфом вашого щоденника, нагадуватиме про найголовніші життєві цінності і пріоритети вашого життя.

 

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

11.                        Зворотний зв’язок (3 хв.)

  Метарозкрити, як  відбулось засвоєння   навчального  матеріалу, обмін думками.

     Наш тренінг був присвячений вирішенню питання «Як стати щасливим?». Тож я хочу почути від вас:

·        Що ви дізнались сьогодні з цього питання?

·        Що вам найбільше сподобалось?

·        Які поради ви візьмете собі на замітку, щоб стати щасливими?

·        Чого не будете робити?

·        А що будете робити із задоволенням, щоб бути щасливими людьми? 

·        І кого можна назвати щасливою людиною?

       Щоб не забути мої запитання, дивіться  на навчальні завдання нашого тренінгу і керуйтесь ними під час відповіді.

 

12.                        Ритуал завершення тренінгу  «Я щасливий (я щаслива)»  (2 хв.)

Мета: залишити в пам’яті  учасників тренінгу позитивні емоції стосовно сприйнятої інформації, виявити позитивні зміни «Я - Концепції»

      Учні стають у коло і по черзі говорять, чому вони почуваються щасливими.

 

13.                       Прощання «Посмішка» (1 хв.)

Мета: Створити умови позитивного виходу з тренінгу.

      Перший крок до щастя – це задоволення від всього, що ти робиш. Отримуйте задоволення від кожної миті вашого життя, намагайтесь її зробити прекрасною. Як це зробити? Що ви робите, коли чимось задоволені? Посміхаєтесь! 

      Тож – посміхніться і подякуйте подумки зараз:  Собі!    Учасникам тренінгу!    Всім  присутнім на прощання! І нехай усі посміхаються вам!  Це зробить усіх  нас щасливішими! Будьте позитивними і станьте магнітом для людей, усмішок, радості та щастя! Пам’ятайте, щастя приходить до щасливих людей!

     До побачення! До нових щасливих зустрічей!

Розробила: Чубукова В.М., вчитель основ здоров’я, спеціаліст вищої категорії, вчитель методист Маковищанського НВО «ЗОШІ-ІІІ ступенів – дитячий садок», 2013