Уроки основ здоров'я

Суть поняття  «життєві навички» та актуальність   їх формування у дітей  в умовах сучасного життя

 

 

 «Навчатись через те, що: бачиш, чуєш,  смакуєш,

відчуваєш  нюхом, робиш, доторкаєшся,  уявляєш, 

відчуваєш   інтуїтивно, сприймаєш»

                                                                                  Джаннетт  Вос

 

              Екологічні наслідки Чорнобильської катастрофи, стрімке поширення     епідемії туберкульозу і ВІЛ/СНІДу, збільшення масштабів вживання тютюну, алкоголю і наркотиків, стреси, неправильне харчування - ось далеко неповний перелік причин погіршення здоров'я молоді. Тому до пріоритетів сучасної освіти належить навчання здоровому способу життя.

              Істотну роль у реформуванні освіти відповідно до вимог сучасного світу відіграє предмет «Основи здоров'я». Його головна мета полягає   не в навчанні дітей певним законам і правилам, не накопичення в учнів певного об'єму інформації, а формування у дітей життєвих навичок, сприятливих для здоров'я, безпеки, розвитку та життєвого успіху.

             Але з перших днів викладання  предмету «основи здоров'я» в мене як, мабуть, і в  багатьох інших вчителів, виникла нагальна потреба розібратись із поняттям - «життєві навички».  Адже не розуміючи досконально про що йде мова, не можливо визначити правильну стратегію і  обрати вірну тактику викладання.  І тому першими моїми діями на цьому шляху була робота з основними поняттями і термінами курсу. Найнеобхіднішою, зібраною для роботи інформацією я хочу поділитись із вами.

              За визначенням ВООЗ «життєві навички - це здатність людини до

пристосування, позитивної поведінки, подолання труднощів повсякденного життя». Тобто, життєві навички - це соціально-психологічні компетенції, які допомагають людині вести здоровий і продуктивний спосіб життя, відповідно сприймати себе і навколишніх, будувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення , розв'язувати проблеми і керувати стресами.

             Сформовані і розвинені сьогодні у дитини життєві навички, в недалекому майбутньому сприятимуть підвищенню навчальних досягнень учнів, покращать пристосувальні можливості людини в суспільстві, допоможуть ефективно вирішувати проблеми повсякденного життя, відповідно реагувати на соціальні виклики, а також підтримуватимуть високий рівень емоційного благополуччя, підвищать конкурентноздатність сучасної молодої людини на ринку праці.

              Сьогодні доцільно переходити до новітніх педагогічних методик та здоров'язберігаючих технологій, які відповідають вимогам часу. Найефективнішою з них є освіта на основі набуття життєвих навичок - ООЖН.

              Сучасний світ вимагає від людини цілком інших навичок і особистих якостей, ніж двадцять років тому. Тепер важливо бути відкритим до змін, готовим учитися впродовж всього життя, приймати нестандартні рішення, ефективно взаємодіяти з іншими людьми і розбудовувати стосунки. Усе це - не лише ознаки гармонійно розвиненої особистості, а й запорука здоров'я, професійного і життєвого успіху.

 Я працюю вчителем основ здоров'я уже шостий  рік, і прагну, докладаючи всіх можливих, а іноді, здавалося б,  і неможливих, зусиль, щоб  навчити дітей важливим життєвим навичкам:

•        Психосоціальним навичкам;

•        Навичкам забезпечення життя;

•        Навичкам навчання;

•        Технічним або практичним навичкам здорового способу життя.

У  нашій школі  ця  освіта запроваджується через предмети «Основи здоров'я»,  дитячу організацію «Здоров'ятко» .

 Адміністрація  Маковищанського НВО  «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок»  при підтримці відділу освіти районної державної адміністрації та з фінансовою допомогою спонсорів і меценатів від освіти сприяла створенню і обладнанню в школі тренінгового кабінету для проведення занять з основ здоров'я. Тепер  моїм учням є де працювати, сидячи в колі і маючи рівні можливості і права для засвоєння знань та розвитку життєвих  навичок.

На перших тренінгах  мені  було дуже складно, тому що дітям було незвично працювати, сидячи в колі, а не за партами. Вони дивувались тому, що під час заняття,  для виконання завдань,  я їм дозволяла спілкуватись, вставати, ходити по класу, сміятись. У мене ж, як у тренера-початківця, виникало відчуття постійної нехватки часу.

Розв'язати цю проблему допомогли правила, які діти самі склали і прийняли на першому занятті. Поступово до них прийшло розуміння того, що така форма роботи дає змогу практично відпрацювати навички, які допоможуть їм у житті.

У шостому класі таких труднощів уже не виникало. А в сьомому класі учні стали серйознішими, краще організованими, бо звикли працювати швидко і злагоджено. Зникло відчуття нестачі часу, все заплановане стало повністю виконуватися.

У неформальній атмосфері дітям набагато легше висловлювати свої думки, обговорювати свої проблеми. Дітям дуже подобається, що є можливість працювати в команді, захищати проекти, малювати, створювати щось власноруч.

Для розвитку навичок спілкування  я використовую рольові ігри. Для цього в  кабінеті основ здоров'я  вже є «міні-костюмерна» і «міні-ательє», колекції яких постійно поповнюються завдяки цікавим ідеям учнів. Зібрано інвентар для інтерактивних ігор, виконання творчих проектів та руханок.

Працюючи в групах,  діти здружилися, у кожного відкрилися унікальні, притаманні тільки йому якості. Сором'язливі діти позбавилися комплексів, навчилися висловлювати свої думки.

Можливості свого тренінгового кабінету  широко використовую для проведення відео занять, виставок індивідуальної і колективної творчості учасників тренінгів, що стало додатковим джерелом інформації для учнів всієї школи.

На своїх уроках постійно  використовую ефективні методи групової роботи та роботи в парах. Це дало вже певні результати у розвитку особистостей учнів, вони стали більш розкутими, комунікативними, доброзичливими і толерантними.

 Сенс роботи вчителя тут у тому, щоб не домінувати, а лише спрямовувати і регулювати діяльність учнів. Практичне застосування цього підходу означає: « Учителю цікаво вчити, а учневі - вчитись!»